Documentary Film - Press Release
A Fisherman’s Love Story - to Namsen
And a Growing Concern for the Wild Salmon
From Vimeo
From Youtube
Documentary Film - Press Release
Choose language - Norwegian or English
Norsk presentasjon
Introduksjon
Dette er dokumentarfilm om Namsen og den nord atlantiske villaksen, litt underkant av 60 min. lang. Den er foreløpig produsert for det internasjonale markedet med engelsk kommentar og engelsk “subtitles”/ tekst. Norsk kommentar er under produksjon – As we Speak. Fargekorrigeringer og finjusteringerer av filmens innhold er en alltid pågående prosess fra time til time. Filmen som nå ligger ute er kun ment som en fremvisning for TV Stasjoner og PRESSE / Potensielle Partnere. Det er viktig å presisere at denne produksjonen er 100 prosent egenfinansiert. Jeg er stolt av å ha klart å gjennomføre dette prosjektet uten å ha mottatt én eneste krone fra sponsorer eller fra noen av aktørene som er involvert i prosjektet. Jeg satser alt på å få finansiert prosjektet, samt tjene noen kroner i etterkant, via innsalg til TV Stasjoner. Jeg har både planer og lyst til å reise rundt i verden for å delta med filmprosjektet på internasjonale festivaler. Kanskje ligger det en effekt her for hele Namdals-Regionen og de øvrige involverte i prosjektet.
Finansisering
Det er viktig å presisere at denne produksjonen er så godt som 100 prosent egenfinansiert. Jeg er stolt av å ha klart å gjennomføre dette prosjektet uten å ha mottatt noen særlig form for støtte. Det er derimot ett unntak.
Unntaket er som følger
Jeg har mottatt en fantastisk tilrettelegging og støtte fra lokale aktører, grunneiere og to hoteller. Altså tilrettelegging for fiske og genberel aktivitet. Noen eksempler under.
- Jeg har fått tilrettelagt med overnatting, samlet to uker, på to ulike hoteller.
- Jeg har fått tilrettelagt i de områder og fiskeplasser hvor vi har filmet, men ingen direkte pengestøtte er mottatt fra disse aktører.
- Jeg har mottatt et beløp i støtte for å lage en potensielt reklamefilm om Namsen, for et selskap som etterhvert droppet helt ut av det planlagte prosjektet.
- Jeg har mottatt økonomisk støtte i forbindelse med innkjøp av en undervannsdrone.
Utiover dette er prosjektet 100 prosent egenfinansiert. Jeg satset alt på å finansiere prosjektet, med et håp om å tjene noen kroner i etterkant, via innsalg til TV Stasjoner PR -og Markedsføring. I tillegg skal det nevnes at jeg har fått et fantastisk forhold til et betydelig antall bidragsytere, både innenfor egen bransje som video produsenter, samt arkivmateriele – og ikke minst min venn og særdeles dyktige musikk-produsent i New York.
Presentasjon av vårt Prosjekt
Jeg har arbeidet med denne filmen om Namsen nå i snart 3 år. Året 2023 var et svært dårlig år både for villaksen og for laksefisket i Namsen. Kanskje ett av de verste årene så langt. I 2024 gikk «katastrofe alarmen», bokstavelig talt -og elva ble stengt ned nærmest «over natta». Dette samme skjedde med mange andre lakseelver, helt fra svenskegrensen i sør, opp langs kysten, til og med Trøndelag. Dette ble også gjeldene for kilenotfiskerne, som fisker i sjøen. I utgangspunktet hadde jeg tenkt å lage en litt annerledes film om laksefisket i Namsen enn det som normalt produseres av fiskefilmer. Jeg produserte min første film om laksefiske i 1988-1989, Orkla – Folkefiskets Elv. Dette ble en stor suksess med visning flere ganger på NRK, samt i flere andre kanaler og land. Etter dette ble det massevis av filmer om jakt- og fiske. Elver som Neiden, Tanaelva, Altaelva, Beiarelva, Stjørdalselva, Lærdalselva… – Alle fikk de besøk av meg og mitt kamera.
Arne Rasmussen
Jeg følger i denne filmen en eldre mann som ble 92 år gammel og som var fra Danmark. “BLE” utdypes under…
Omkom i drukningsulykke i Namsen.
Kun få måneder etter at vi var ferdig med opptakene dør Arne i en drukningsulykke. Nærmere bestemt den 21. Juli 2025. Båten hans veltet og Arne mistet livet. På én måte kan man si at; – Arne døde på sin post, i sin høyt elskede elv, Namsen – 92 år gammel.
Generelt.
I over 50 år har altså Arne fisket i Namsen. På det samme fiskevaldet [ Bertnem ] – hvert eneste år. Han fylte forøvrig 92 år, nå i mars måned – 2025. I fjor så alt mørkt ut for hele filmprosjektet, da meldingen kom om at Namsen var stengt ned for all fiske, basert på et vedtak i Miljødirektoratet den 23. Juni 2024. Når jeg da kontakter Arne, etter at elva ble stengt ned, så svarer han omtrent slik; – Det gjør ingen ting, vi reiser til Bertnem den 06. Juli – uansett. Dette handler ikke bare om laksefiske. Vi er for glade i Namsen til å være her i Danmark. Vi tar med familien og kommer som alltid. Vi får heller bare ro rundt i elva og kose oss der, selv om vi ikke får lov å fiske laks.
Det var da det virkelig gikk opp for meg hva Namsen betyr for Arne og hans famile. Jeg bestemte meg for å reise oppover for å møte han og for å fullføre historien om Arne. Så åpnet Namsen plutselig igjen bare noen dager senere, men da med strenge reguleringer for fisket. Jeg skifter da fokus i filmen, følger selvfølgelig Arne og kobler han opp med en ung gutt, Aksel på 8 år, som jeg møtte tidligere, men nå er bakteppet endret og mer alvorlige enn tidligere. Aksel er fra Oslo og fisker normalt både ørret og laks med sin mamma og pappa, hvor han ror rundt i elva som en «hel kar».
Bakteppet
Dette ligger selvfølgelig nå etablert på plass og de eksisterende utfordringene den nordatlantiske villaksen står overfor må plasseres i filmen. Dette bruker jeg nå etterhvert ganske mye tid og ressurser på. Filmen har etter min mening, blitt en vakker historie, men med et svært alvorlig bakteppe. Ikke noe korstog mot noen, ingen som henges ut, men samlet en verdig historie som ivaretar både de som elsker sportsfisket og laksefisket i Namsen, men også de som ivaretar interessene for villaksen sett fra et faglig perspektiv på vegne av myndighetene. Alt i alt en vanskelig balansegang. Så har også oppdrettsnæringen nå fått et “eksempel” å strekke seg etter. Håper også nå myndighetene følger opp dette, da blir alle fornøyd – og kanskje overlever både oppdrettsnæringen og de nordatlantiske villaksestammene våre de utfordringene vi har per dags dato. Det så mørkt ut da gyrodactylus salaris gjorde sitt inntog i elvene våre på 80 tallet, men jaggu overlevde ikke villaksstammene også dette, selv om behandlingene med rotenol satte sine spor. Jeg tror og håper på at oppdrettsnæringen nå kommer til å ta opp temaene rundt lakselus og rømninger i nær fremtid. Det fortjener både sportfiskerne, bøndene langs elvebredden, miljøvernerne, oppdrettsnæringen og hele det norske folk, som er glad i naturen og hele mangfoldet naturen bringer med seg.
Bon Appétit.
English presentation
Introduction
This is a documentary film about the Namsen River and the North Atlantic wild salmon, with a runtime of just under 60 minutes. It has so far been produced for the international market with English narration and subtitles. A Norwegian narration is currently in production — as we speak. Color correction and fine adjustments to the film’s content are an ongoing process, from hour to hour.
The version now available is intended only as a preview for TV stations, the press, and potential partners. It is important to emphasize that this production is 100 percent self-financed. I am proud to have completed this project without receiving a single krone from sponsors or from any of the parties involved. I am taking a risk in the hope of financing the project and earning some income afterwards through sales to TV stations.
I also plan and hope to travel the world with this film to participate in international festivals. Perhaps this will bring wider recognition not only to the film but also to the Namdal region and others involved in the project.
Financing
It is important to emphasize that this production is almost entirely self-financed. I am proud to have carried out the project with virtually no external support. There is, however, one exception.
The Exception
I have received generous practical support from local stakeholders, landowners, and two hotels — primarily in the form of access for filming and arrangements for fishing activities. Some examples:
- Accommodation for a total of two weeks at two different hotels.
- Access to areas and fishing grounds where we filmed (but no direct financial support).
- A small amount of funding to produce a potential promotional film about the Namsen for a company that later withdrew from the project.
- Financial support for the purchase of an underwater drone.
Beyond this, the project is entirely self-financed. I have invested everything into making it happen, with hopes of recouping costs and earning some income through TV sales, PR, and marketing. It should also be mentioned that I have developed an excellent relationship with numerous contributors — from fellow video producers, to providers of archival material, and not least my friend and highly skilled music producer in New York.
Presentation of Our Project
I have worked on this film about the Namsen for nearly three years. The year 2023 was very poor for wild salmon and salmon fishing in the river — perhaps one of the worst years on record. In 2024, the “catastrophe alarm” sounded — literally — and the river was closed almost overnight. The same happened to many other salmon rivers, from the Swedish border in the south, up along the Norwegian coast, including in Trøndelag. This closure also applied to net fishermen in the fjords.
My original intention was to make a somewhat different film about salmon fishing in the Namsen than the usual fishing films. I made my first salmon fishing film back in 1988–1989, Orkla – The People’s River. That was a major success, broadcast several times on NRK and shown on other channels in several countries. After that came numerous films on hunting and fishing: rivers like Neiden, Tana, Alta, Beiarn, Stjørdal, and Lærdal — all received visits from me and my camera.
Arne Rasmussen
In this film, I follow an elderly man from Denmark, Arne Rasmussen, who turned 92 years old. Turned – Because Sadly…
Drowned in the Namsen
Just a few months after filming was completed, Arne passed away in a tragic drowning accident on July 21, 2025. His boat capsized and he lost his life. In one sense, one might say: Arne died at his post – in his beloved Namsen River, at the age of 92.
In General
Arne had fished in the Namsen for more than 50 years, at the same fishing beat [Bertnem] — every single year. He turned 92 in March 2025.
In 2024, when the shocking message came that the Namsen was closed for all fishing by a decision from the Directorate for Nature Management (June 23, 2024), the entire film project seemed in jeopardy. When I contacted Arne after the closure, his reply was something like: “It doesn’t matter, we’re going to Bertnem on July 6 anyway. This is not only about salmon fishing. We love Namsen too much to stay home in Denmark. We’ll bring the family as always, and if we can’t fish, then we’ll just row around and enjoy the river.”
It was then I truly realized what Namsen meant to Arne and his family. I decided to travel north to meet him and complete his story. Only a few days later, the river suddenly reopened, though under strict regulations. I then shifted the film’s focus — still following Arne, but also connecting him with an 8-year-old boy named Aksel from Oslo, whom I had met earlier. Aksel normally fishes trout and salmon with his parents, rowing the boat like a little “grown man.”
The Backdrop
This sets the stage for the film — the challenges now facing the North Atlantic wild salmon must be addressed. Increasingly, I devoted significant time and resources to this theme.
In my opinion, the film has become a beautiful story with a very serious backdrop. It is not a crusade against anyone, and no one is singled out, but rather a dignified story that respects both those who love sport fishing in the Namsen and those who advocate for the wild salmon from a scientific and regulatory perspective.
It is a difficult balance. But now even the aquaculture industry has been given an “example” to live up to. I hope the authorities will follow through, so that everyone can be satisfied — and perhaps both the industry and our wild North Atlantic salmon stocks can survive the challenges of today.
It looked dark when Gyrodactylus salaris struck our rivers in the 1980s, but the wild salmon survived even that — despite the scars left by rotenone treatments. I believe and hope that the aquaculture industry will now tackle the issues of salmon lice and escapes in the near future. That is something sport fishermen, landowners, environmentalists, the aquaculture sector, and indeed the entire Norwegian people — who love nature and its diversity — truly deserve.
Bon Appétit.
High Quality Images from the film is available for the Press on Request - Email or Phone Call

































































Providing a ZIP file with all images [ 56 ] upon request. All images available for use at no cost. JPEG files - Dimension 2160 x 3840 pixels
Partners
Our Music Composer, Professor Jorge Sosa, University of Northern Iowa, USA
Jorge Sosa

Profession
Jorge Sosa is a Mexican-born composer, currently residing in New York City. Opera News described his telematic opera “Alice in the Pandemic” as “wildly imaginative, musically powerful and technically courageous” and commended “Sosa’s broad stylistic palette (which) incorporated lyrical impassioned melodies, kooky carnival music, and efficient recitative”. The Music Blog “I Care if You Listen” described Sosa’s opera “I Am A Dreamer Who No Longer Dreams” as “well-balanced to the story’s narrative, and his vocal writing aroused strong emotional peaks and valleys, magnified by the characters’ impassioned performances”. Both works were commissioned and premiered by White Snake Projects.c
During the 2023 season Jorge will premiere the puppet opera “Monkey” commissioned by White Snake Projects in Boston, and the comic opera “The Beehive” commissioned by the University of Northern Iowa. In 2022 Jorge’s opera “I Am A Dreamer Who No Longer Dreams,” received it’s second production by Resonance Works in Pittsburgh, with a new expanded orchestration. Jorge was selected as a finalist for The Atlanta Opera 96 Hour Opera Project in 2022, and also premiered the opera scene “Samiir’s Feast,” commissioned by White Snake Projects. In 2021, Jorge was commissioned to write a new sextet “Rocola” for Tian Hui Ng and the Victory Players, with a premiere date of June 2022. Jorge was also commissioned to develop “The Rising Tide” for Boston Children’s Chorus on the subject of climate change. Jorge is currently collaborating with American Lyric Theater in the development of a new opera “Splintered,” co-composed with Justine Chen, with libretto by Lila Palmer. “Splintered” was awarded a 2022 Opera America Repertoire Development Grant. Jorge is an Associate Professor at Molloy University.Jorge’s music is available on all the major music download sites and through the website:
Visit Brage Academy
Brage Academy [https://brageacademy.com] is located in Norway and it is an Online Language School. We also offer courses in Social Marketing, Yoga Classes and some Life Quality lessons. Would you like to be a Brage Academy Teacher/Tutor and a Partner?
Than To Get Permission!
